Monday 19 April 2010

Μπουριέτο ή μπουργέτο ή μπουρδέτο

Το μπουριέτο, όπως το λέμε εμείς στο σπίτι μας, το συναντάμε κυρίως στα Επτάνησα και για όσους δεν το ξέρουν είναι μια ψαρόσουπα αρκετά πηχτή και πεντανόστιμη.
Η καταγωγή του αλλά και η ονομασία του προέρχεται από την Ιταλία, brodetto στα Ιταλικά σημαίνει ζωμός.
Στο σπίτι μας το φτιάχνουμε αρκετά συχνά, μιας και ο σύζυγος έλκει την καταγωγή του από την πανέμορφη Κέρκυρα !
Για να έχουμε ένα νόστιμο μπουριέτο πρέπει να προσέξουμε πολύ την ποικιλία των ψαριών που θα βάλουμε.
Την πιο ωραία σούπα κάνουν οι σκορπίνες, o ροφός, και τα διάφορα μικρά πετρόψαρα που αναφέρονται ως βραστά (καπόνια κλπ.).
Εμείς ακολουθούμε κατά γράμμα την συνταγή του Κερκυραίου πεθερού, που λέει ότι πρέπει να βάζουμε οπωσδήποτε και βακαλεουδάκια -φρέσκα μπακαλιαράκια.Σίγουρα υπάρχουν και άλλα ψάρια που κάνουν για σούπα, αλλά εγώ δυστυχώς αγνοώ την ύπαρξη τους. Αν και έχω αδελφό που διδάσκει ελεύθερη κατάδυση, ψαροντούφεκο κλπ., με πάρα πολλές και επίσημες περγαμηνές στο είδος, δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να με μυήσει στην ονομασία άλλων ψαριών εκτός από τα πολύ γνωστά!!!
Φροντίζουμε λοιπόν να έχουμε ποικιλία από ψάρια και φυσικά μιλάμε πάντα για φρέσκα ψάρια.

Για 4 πιάτα θα χρειασθούμε
1.500 γρ. διάφορα ψάρια
5 ποτήρια νερό
1 ποτήρι του νερού, ελαιόλαδο
λίγο αλάτι και μπόλικο πιπέρι
(κανονικά το πιπέρι πρέπει να είναι κόκκινο)
1 μεγάλο ξερό κρεμμύδι τριμμένο στην χονδρή μεριά του τρίφτη
½ ποτήρι του κρασιού χυμό λεμονιού
Το φτιάχνουμε
Καθαρίζουμε πολύ καλά τα ψάρια ή ζητάμε να μας τα καθαρίσουν στο ψαράδικο. Εάν είναι μεγάλα και δεν χωράνε στην κατσαρόλα τα κόβουμε στα δύο.
Τα πλένουμε, τα στραγγίζουμε και τα βάζουμε σε μια κατσαρόλα φαρδιά, ρηχή και με ελαφρύ πάτο.
Ρίχνουμε από πάνω όλα τα υλικά εκτός από τον χυμό του λεμονιού και βράζουμε για 20 λεπτά σε πολύ δυνατή φωτιά.Ιδανικό για την περίπτωση είναι το βράσιμο σε γκάζι.Περίπου 2-3 λεπτά πριν σβήσουμε την φωτιά, ρίχνουμε τον χυμό του λεμονιού. Βγάζουμε τα ψάρια από την κατσαρόλα με μια τρυπητή κουτάλα, τα βάζουμε σε μια πιατέλα και σερβίρουμε την καυτή σούπα σε βαθιά πιάτα.
Καθαρίζουμε τα ψάρια και τα ρίχνουμε μέσα στην σούπα μας. Από πάνω τρίβουμε φρέσκο πιπεράκι.

Υ.Γ. Σύμφωνα με μερικούς Κερκυραίους ψαράδες που έτυχε να μιλήσω, η προσθήκη πατάτας-σέλινου-καρότου κλπ., σ' αυτήν την σούπα, είναι ιεροσυλία.
Αν θέλετε την γνώμη μου, πιστεύω ότι όντως αυτά τα υπέροχα ψάρια, πρέπει να τα απολαμβάνεις ατόφια !!!!!!!
Να έχετε μιαν όμορφη εβδομάδα!!

29 comments:

Ξανθή said...

Υπέροχη!!αλλά άντε να βρεις ψάρια διάφορα και φρέσκα!!
Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!

Lila Xagorari said...

Έχω φάει μπουρδέτο στην Κέρκυρα και θυμάμαι ακόμη την υπέροχη γεύση!!
Όταν θα έρθετε Κοιλάδα θα σε βάλω να μας το φτιάξεις.....με μπόλικο κόκκινο πιπέρι!!!

dhmhtra said...

Ψαρόσουπα...θεϊκή!
Φυσικά όταν θα βρώ φρέσκα ψάρια θα την κάνω με τη δική σου συνταγή.
Καλή σου μέρα

Αστρο - Συμμορίτες said...

Καλημέρα χρυσοχέρες!!
Δυστυχώς δεν τρώμε ψάρια, αλλά ακόμα δοκιμάζουμε όλα τα καλά σας!

Peter M said...

Axx Maria, tha eithela poli na magereuvo edo me Skorpina...na kano toso nostimo soupa apo thn Kerkyra.

ΕΛΕΝΑ said...

Μαράκι μου αν πετύχουμε φρέσκα ψάρια, η σούπα σου φαίνεται πραγματικά το κάτι άλλο!!
Θεωρώ κι εγώ ότι σε αυτήν την σούπα είναι καλύτερα να απολαμβάνουμε τα ψάρια ατόφια!
Καλή βδομάδα φιλεναδίτσα, φιλάκια πολλά!!

eleni said...

Μαρία,νοστιμότατη η σουπίτσα σου!
Με λίγο νεράκι γίνεται πηχτή και μυρωδάτη.Θυμάμαι ότι ο πατέρας μου πάντα έλεγε ότι η ψαρόσουπα δε θέλει πολύ νερό.
Ευτυχώς μερικές φορές ο φίλος μας μας δίνει ποικιλία ψαριών και τη χαιρόμαστε.
Φιλιά!

Maria B. said...

Ξανθούλα μου γειά σου και καλή εβδομάδα, όπως το λες είναι αντε να βρούμε φρέσκα καλά ψάρια !! όταν τα βρούμε όμως.... τα καταναλωνουμε αλύπητα !!!! χιχιχι!!

φιλια πολλά

Maria B. said...

Λιλακι μου το ίδιο είναι.
Οταν έρθουμε κατά τα μέρη σου, μια και έχεις τα κονε για υπέροχα φρεσκα ψάρια, εσύ θα εχεις κάνει τις απαραίτητες προμήθειες και μην σε νοιάζει τίποτα!!!!! θα φτιάξουμε 2 καζάνια μπουριετο!!!!!!!

στο μάθημα έγινε κόλαση !!! ήταν υπέροχα!!! πρέπει να φωτογραφίσω τα .... έργα μου και κάποια στιγμή θα βάλω και ανάρτηση!!! χιχιιχ!

φιλια Λιλουκο!!

Maria B. said...

dhmhtra, δώσε παραγγελία απο τώρα στον ψαρά σου !! χιχιχιι !!σ'ευχαριστώ πολύ Δημητρούλα μου για τα καλά σου λόγια!!!


πολλά φιλιά και καλή βδομάδα

Maria B. said...

γιατι βρε μικρά μου Αστροσυμμοριτάκια δεν τρώτε ψάρια??? α ! α ! θα σας μαλώσω!! δεν ξέρετε ότι κάνουν πάρα πολύ καλό ??? πρέπει σιγα - σιγά, έστω και με το ζόρι να αρχίσετε να τα βάλετε στην διατροφή σας. Ξεκινήστε απο τα είδη που τα αντέχετε, έστω και λίγο και μετά προχωράτε στα πιο σκληρά, όπως την ψαρόσουπα δηλαδή !!!!!

φιλια πολλά πολλά και καλή βδομάδα

Maria B. said...

Πήτερ μου, η γεύση της σκορπίνας στην σούπα είναι Θεική !!!!!!!!!
όταν έρθεις θα προσπαθήσω να βρω τα καταλληλα ψάρια για να στην φτιάξω !!!

φιλια πολλά πολλά

Maria B. said...

Ελενιώ, σου έχω κλείσει θέση δίπλα στον Πήτερ!!!! χαχαχα !!
Οταν τα ψάρια είναι διάφορα και νόστιμα δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αλλάξει η γεύση μας με κάτι άλλο όπως τις πατάτες ή το σέλινο. Αυτά τα βάζω όταν κάνω ψαρόσουπα με ένα ψάρι με σχεδόν επίπεδη γεύση !!

Οσο και να έχει παιδευτεί ο αδελφός μου να μου μάθει τα είδη των ψαριών, τα οποία είναι ατέλειωτα, εγώ εχω κολλήσει σε καμμιά δεκαριά ονόματα και τέρμα.!!
εσύ τα πας καλύτερα???

φιλια μικρούλι μου και καλό διάβασμα! άντε και τον φάγατε τον γαϊδαρο !!!

καλή βδομάδα

Maria B. said...

Eleni, που είσαι εσύ καλέ ? γύρισες απο το ταξίδι? πως τα πέρασες ??? πιστεύω να προλαβες να ετοιμάστηκες και για το αλλο γεγονός!!! με βοηθάει η συγκεκριμένη ημερομηνία για θυμάμαι πότε θα γίνει!!!!!!!! χιχιχιχιχιχι!!!

Το σ/κ είχαμε πάει με την Μέτη και καποια αλλα κορίτσια απο την μποκόσφαιρα, στο σεμινάριο της Μάγιας, περάσαμε υπέροχα και τα πράγματα που μάθαμε ήταν καταπληκτικά !!!!

θα τα πούμε στο τηλέφωνο.

φιλια πολλά και εύχομαι ότι καλύτερο!!!

Pansofix said...

το κερκυραϊκο μπουρδετο ειναι ολα τα λεφτα!!! καλη βδομαδα!!!

Athina(Sugar Buzz) said...

Νοστιμότατη και υγιεινή!!

Καλή εβδομάδα!
Αθηνά

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ said...

σουπίτσα σπέσιαλ, όσο περισσότερα ψάρια, τόσο νοστιμότερη γίνεται

Vasia b. said...

Μαριώ μου λαχταριστή φαίνεται η σουπίτσα με τα φρέσκα ψαράκια!!
Η ιδέα να γίνει χωρίς να προσθέσουμε τίποτε άλλο μου αρέσει ιδιαίτερα!!!!
Η επόμενη ψαρόσουπα θα γίνει μπουριέτο σίγουρα!!
Πολλά φιλάκια και καλή εβδομάδα!!

eleni said...

Αχ Μαρία, το κρέας δεν το αγαπώ, αλλά το ψάρι το λατρεύω και να είσαι σίγουρη ότι σαν μισή Ιταλίδα που μένει στα Επτάνησα... όχι μόνο θα το φτιάξω, αλλά είναι ένα άψογο πιάτο και θα συμφωνήσω για τα λαχανικά... αφού το λέει η λέξη "brodetto"...
(επίσης είμαι από τους τυχερούς που βρίσκω και όλα τα ψαράκια που βλέπω στην εικόνα -σκορπίνα, χανάκια, μπακαλιαράκι
μπράβο, με κάνεις να γλείφομαι!!

SpIrToKoYto said...

έτσι μου ρχεται να σε...πατήσω κάτω..
Πού να βρω βρε ανελέητη τέτοια ώρα πετρόψαρα να τη φτιάξω..??και τη λατρεύω λέμε..
( αυτό το " κορίτσια από τη μπλογκόσφαιρα ...με τρέλανε..)
καλή καλή εβδομάδα και σμουααατςςς..
...α...τώρα που το θυμήθηκα..
μήπως ξέρεις κανένα σπίτι στη Πεντέλη..??pp

Μαριλένα said...

Μαράκι, νοστιμότατη φαίνεται
(και ειμαι σίγουρη πως ειναι)

καλη βδομάδα ευχομαι
και πολλά φιλιά!

Phivos Nicolaides said...

Μπουριέτο ή μπουργέτο ή μπουρδέτο ή μπουρδέ.. :):):) Πρώτη φορά ακούω τέτοιες ονομασίες και καλύτερα να μην κάνω κανένα λάθος!!

marian said...

Μαράκι μου γλυκό δεν ήξερα ότι είχες σχέση και με την όμορφη Κέρκυρα!!!!

Οτι έχει σχέση με ψάρια μ΄αρέσει πάρα πολύ!!!! Και με τετοια ψάρια που περιγράφεις πεντανόστιμο!!!
Πολύ παράξενο τόσο καιρό στην Κέρκυρα δεν έτυχε να δοκιμάσω, την επόμενη φορά θα το επιδιώξω σίγουρα!!!!

πολλά πολλά φιλάκια!!!!!
καλό βραδάκι σε όλες σας!!:))

mia maria said...

Αν και δεν είμαστε του ψαριού τέτοια σουπίτσα ακόμα και εμείς θα την τρώγαμε!!

ΜΕΤΗ said...

Εμενα τετοιο νοστιμο φαγητακι γιατι δεν μου εφτιαξες ποτέ???????
Μονο για τον αντρουλη σου????????
Ε καλα δεν ειμαι απο τα επτανησα αλλα λιγο σουπιτσα και για την φιλεναδα σου........????????

Φιλακια Μαρακο μου σματς σμουτς!!!!!

The Dark Chef said...

Επειδή είμαι από Κέρκυρα, ακόμα και εκεί, αυτή η συνταγή τελικά, έχει παραλλαγές από χωριό σε χωριό!
Σύμφωνα με τη γιαγιά μου και τη μητέρα μου, λέγεται μπουρδέτο και φτιάχνεται με μπόλικο κόκκινο πιπέρι και ντομάτα -χωρίς λεμόνι-!
Άλλο πιάτο με ψάρι που γίνεται με σκόρδο και λεμόνι, είναι το "μπιάνκο"! Επίσης πολύ νόστιμο αν και λιγότερο γνωστό...
Καλό μεσημέρι!

Vegan life style said...

και για να συμπληρώσω τον προηγούμενο the dark chef, πατριώτη μου, κανονικά το μπουρδέτο δεν είναι σούπα. Είναι φαγητό με σαλτούλα, πικάντικο ή καούρικο (όπως το λέμε στην Κέρκυρα) κατά προτίμηση!!!!Και το μπιάνκο, το άλλο φαγητό με ψάρι είναι όλα τα λεφτά!!!!

Αντα said...

η απλοτητα της συνταγης ειναι αυτο που την καθοριζει.συγχαρητηρια γιατι αλλου στο διαδικτυο δεν την βρήκα τόσο αυθυεντική..

Maria B. said...

Καλημέρα Άντα, ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια ! Οταν το φτιάξεις εύχομαι να το απολαύσεις όπως του αξίζει !! φιλια πολλά πολλά !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...